معاون محیط زیست استان کرمان خبر داد


وجود بالغ بر ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار کانون ریزگرد در استان کرمان

معاون محیط زیست استان کرمان گفت: کرمان یکی از غبارخیزترین استان‌های کشور شناخته شده و بالغ بر ۵ میلیون و ۸۳۸ هزار هکتار کانون ریزگرد در استان کرمان داریم.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از تسنیم، سعیده رسولی با بیان اینکه ۲۱ تیر مصادف با ۱۲ جولای هر سال، روز جهانی مقابله با طوفان‌های گرد و غبار نامگذاری شده است، اظهار داشت: بحث گرد و غبار در استان کرمان از اهمیت به سزایی برخوردار است.

وی بیان کرد: با توجه به مطالعاتی که انجام شده استان کرمان یکی از غبارخیزترین استان‌های کشور شناخته شده و بالغ بر ۵ میلیون و ۸۳۸ هزار هکتار کانون‌های ریزگرد در استان کرمان داریم که به سه دسته با شدت زیاد و خیلی زیاد، متوسط و کم تقسیم‌بندی می‌شوند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه ریزگردها بر ابعاد مختلف زندگی انسان و محیط زیست اثرگذار هستند، گفت: این پدیده سلامت و اقتصاد جامعه را مورد تاثیر خود قرار می‌دهند و از این رو برنامه‌ریزی برای کاهش و پیشگیری این مخاطره زیست محیطی توسط کلیه دستگاه‌های اجرایی بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه در این راستا آیین‌نامه هماهنگی و مدیریت و پیشگیری گرد و غبار، توسط هیئت وزیران ابلاغ و شرح وظایف دستگاه‌های مختلف در این حوزه مشخص شده است، افزود: هر دستگاه وظایف متعددی در این زمینه به عهده دارد.

رسولی با اشاره به اینکه محیط زیست به منظور رصد، نظارت و پایش مستمر وضعیت آلودگی هوا، ایستگاه‌های پایش کیفی هوا را در اختیار دارد، ادامه داد: در استان کرمان ۱۰ ایستگاه فعال را در اختیار داریم.

وی بیان کرد: به محض اینکه شرایط هوا، در وضعیت اضطرار و ناسالم برای افراد جامعه قرار گیرد کمیته اضطرار به ریاست مدیریت بحران استان تشکیل می‌شود که دستگاه‌هایی از جمله علوم پزشکی و هواشناسی هم عضو این کمیته هستند و تصمیمات لازم در ارتباط با مدیریت این شرایط گرفته می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه ریزگرد ها در زندگی ما انسانها بسیار اثرگذار هستند و باید مدیریت شوند، گفت: از جمله عوامل موثر در بروز ریزگردها انسان‌ها هستند که نقش در آن دارند به عبارت دیگر رفتار تک تک ما انسان‌ها بر محیط زیست اثرگذار است.

وی با بیان اینکه طبق اصل ۵۰ قانون اساسی همه در حفاظت محیط زیست نقش داشته و اثرگذار هستند، افزود: باید با رفتار درست و صحیح مانند جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، رعایت طرح چرای دام در مراتع، حفظ مراتع و جنگل‌ها، برداشت مناسب از آب‌های زیرزمینی و مدیریت منابع آب سطحی و زیرزمینی، محیط زیست سالمی را به فرزندانمان تحویل دهیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=106462
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.