دولت پای کار سیل‌زدگان| پرداخت ۱۰ میلیون تسهیلات بلاعوض برای هر خانوار زهکلوتی در قدم اول

عملکرد مسوولان دولتی کرمان پس از سیل در جنوب و شرق استان در حالی با انتقاد از سوی برخی مواجه شده که به نظر می‌رسد دست‌کم بخشی از این انتقادات منصفانه نیست.

چهارم فروردین امسال بود که بارش شدید باران باعث به راه افتادن سیل در شرق و جنوب کرمان شد. سیل در برخی نقاط استان از جمله زهکلوت (واقع در رودبار جنوب) شدیدتر بود به طوری که در روز اول نیمی از این شهر زیر آب رفت.

حالا با گذشت بیش از 10 روز از آن سیل، همچنان اهالی زهکلوت با مشکلات پسا سیل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اوضاع در زهکلوت به این دلیل بیشتر از دیگر مناطق سیل‌زده نگران‌کننده است که این منطقه جزو محروم‌ترین مناطق کرمان به شمار می‌رود و طبیعتا کوچک‌ترین مشکلات پتانسیل ایجاد یک بحران را دارند. این موضوع البته از چشم مسوولان استانی هم دور نماند و در اولین فرصت خود را به زهکلوت رساندند.

عصر چهارم فروردین استاندار کرمان که نتوانسته بود با بالگرد به مناطق سیل‌زده برود، خود را با خودرو به زهکلوت رساند و از این شهر و روستاهای سیل‌زده بخش جازموریان از جمله ریگک و دشت‌ناز  و جاده آسیب دیده زهکلوت_ایرانشهر بازدید کرد.

محمد جواد فدایی همچنین پس از صحبت مستقیم با مردمی که پس از سیل دچار مشکل شده‌ بودند، جلسه ستاد بحران شهرستان رودبار جنوب را با حضور فرماندار، مسوولان هلال احمر، راهداری، جهاد کشاورزی و … تشکیل داد که توزیع اقلام امدادی، موادغذایی، سرعت بخشی به مرمت جاده‌های اصلی و فرعی، استفاده از ظرفیت بالگرد در استان و جمع آوری احشام تلف شده از جمله تصمیمات گرفته شده در این نشست بود.

اعطای تسهیلات 10 میلیون تومانی به صورت بلاعوض از دیگر اقدامات دولت بوده است.

همچنین از آن روز به بعد تاکنون مصطفی موسوی آیت‌اللهی، معاون عمرانی استاندار کرمان سه مرتبه به زهکلوت سفر کرده تا از نزدیک در جریان اجرای مصوبات قرار گیرد. سومین سفر او امروز صورت گرفت.

نیاز به وحدت و همدلی

با وجود این اقدامات اما انتقاداتی مبنی بر حضور نیافتن مقامات دولتی استان در مناطق سیل‌زده مطرح شده. بر خلاف آنچه که ادعا می‌شود، حضور مدیران در ساعات اولیه بحران در منطقه به حدی رسید که فرماندار رودبار جنوب در نشست ستاد بحران در ارتباط ویدیو کنفرانسی با مرکز استان از مدیران خواست لجستیک و پشتیبانی را به منطقه بفرستند و از سفر به زهکلوت خودداری کنند.

مدیر هلال احمر استان برابر با وظیفه قانونی خود در ساعت‌های اول پس از وقوع سیل برای امداد رسانی به منطقه رفت. سرپرست هلال احمر کشور نیز برای بازدید از مناطق آسیب دیده به رودبار جنوب سفر کرد. در همین ارتباط دکتر فدایی در تماس‌های تصویری جداگانه‌ای آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده را به شخص رییس جمهور و معاون اول گزارش داد.

اعطای ۱۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به خانوارهای خسارت دیده در قدم اول را شاید باید نتیجه همین ارتباط‌های مدیران استانی و ملی دانست.

انتقاد از حضور نیافتن مدیران دولتی در زهکلوت در حالی است که استان کرمان همزمان با دو بحران سیل و کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند و بیش از پیش نیاز به وحدت و همدلی دارد. از سوی دیگر در شرایطی که تحریم‌ها اقتصاد کشور را به چالش کشیده و دست دولت را در پوست گردو گذاشته، برخی صداها آهنگ تفرقه می‌نوازند که انتظار می‌رود با توجه به شرایط موجود همه گروه‌ها و افراد برای کمک‌رسانی به مردم، همراه شده و در کنار هم گام‌های بزرگی برای خروج از بحران بردارند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=46326
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.