مدیرعامل آبفای کرمان: به روستاهای خود برگردید تا آبی به کرمان منتقل نشود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با ادبیاتی عجیب به دفاع از طرح انتقال آب از هلیل‌رود به شمال استان کرمان پرداخته است.

محمد طاهری امروز در نشستی خبری (که انتخاب خبرنگاران حاضر گزینشی بوده) درباره طرح انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل رود به شمال استان کرمان سعی کرده با اظهاراتی عامه‌پسند و غیرکارشناسی از این طرح دفاع کند.

در متنی که خبرگزاری‌های ایسنا و فارس از این نشست منتشر کرده‌اند به نقل از طاهری نوشته شده که «یزدی‌ها در حال اجرای دومین پروژه انتقال آب هستند اما ما کرمانی‌ها برای حتی یک پروژه هر روز به جان هم می‌افتیم و این در صورتی است که انتقال آب صفارود مشکل شهر کرمان را در کوتاه‌مدت رفع می‌کند.»

در همین حال او با اشاره به اینکه 180 میلیون متر مکعب آب پشت سد جیرفت است که بخشی تبخیر و بخشی برای محیط‌زیست آزادسازی می‌شود و آیا یک قطره آب در جازموریان هست، گفته که حق‌آبه کشاورزان را باید بدهند و حق و حقوق جیرفت و جازموریان را پرداخت کنند، اما  بر اساس نظرات غیرکارشناسی و هجمه به وجود آوردن نمی‌توانیم یک پروژه میلیاردی انتقال آب را قفل کنیم و این در حالی‌ست که اگر آب مازاد باشد برای سایر نقاط انتقال می‌یابد.

«نه» محکم طاهری به علم

این اظهارنظرها در حالی مطرح می‌شود که نه تنها پایه و اساس کارشناسی ندارد، که غیرواقعی است. به طور نمونه بر اساس شنیده‌های ما، آبی که پشت سد جیرفت ذخیره شده، 160 میلیون متر مکعب است، نه 180. این در حالی است که همین عدد 160 میلیون متر مکعب هم بدون تخمین رسوبات سد است.

همچنین براساس اطلاعاتی که دو هفته پیش به خبرنگاران «کرمان نو» رسید، طرح انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل پیشرفتی کمتر از 50 درصد داشته و کمتر از 10 درصد تسهیلات یک هزار میلیارد تومانی که قرار بوده برخی بانک‌ها برای اجرای آن بپردازند، تامین شده.

پیشرفت فیزیکی پروژه انتقال آب از هلیل؛ زیر ۵۰ درصد

از سوی دیگر به گواه اظهارات بسیاری از کارشناسان، این طرح نه تنها باعث تشدید خشکسالی در جنوب کرمان می‌شود که صدمات جبران‌ناپذیری هم به زیست‌بوم منطقه وارد می‌کند.

طرح انتقال آب از هلیل‌ رود تبعات جبران‌ناپذیری برای زیست‌بوم منطقه به همراه دارد

 

به روستاهایتان برگردید!

در حالی که علی زینی‌وند، استاندار کرمان هم با شنیدن صدای اعتراضات مردم و کارشناسان موضع خود را در این خصوص تغییر داده، طاهری که به واسطه مقامش، می‌بایست علمی حرف بزند، صرفا با به کار بردن اظهاراتی غیرکارشناسی، بر طبل انتقال آب از هلیل کوبیده و نه تنها به ریل علم برنگشته، که با بکار بردن الفاظی همچون برگشتن مردم به روستاها، نشان داده که صرفا به دنبال اجرای دستورات است:

 از سراسر استان کرمان در مرکز استان حضور دارند و اگر مردم به روستاها و شهرهای خود برگردند آب حسین‌آباد برای کرمانی‌های اصیل کافی است، اما با شرایط فعلی نیاز به انتقال آب داریم و اگر آب به کرمان می‌آید برای همه مردم شهرهایی‌ست که به کرمان آمده‌اند.

این استدلال مدیرعامل شرکت آبفای استان کرمان عملا یعنی خط بندی مردم به کرمانی اصیل و غیراصیل. موضوعی که نه تنها نمی‌تواند از هیجانات کم کند که حتی می‌تواند به امنیت ملی هم ضربه بزند.

منت‌گذاری بر سر اهالی جنوب

او البته بر سر مردم جنوب منت هم گذاشته که «بالاترین خدمات را در حوزه جنوب استان انجام دادیم» بدون اینکه به این خدمات اشاره‌ای بکند.

خدماتی که طاهری از آن‌ها حرف می‌زند، عملا جزو وظایف شرکت آبفاست و نباید برای انجام وظایف منتی گذاشته شود، به خصوص که اگر قرار به بررسی عملکرد این شرکت باشد، کاستی‌های چشمگیری در خصوص عملکرد آبفا در شمال و جنوب کرمان وجود دارد.

همچنین مدیرعامل آبفای کرمان اگر واقعا قصد پاسخگویی و ارتباط با مردم و رسانه‌ها را دارد، بهتر است به جای اظهارنظر در موضوعی که به حوزه کاری وی چندان ارتباطی ندارد، درباره اقدامات این شرکت در خصوص بروزرسانی شبکه آب شرب کرمان و سایر مسائل مشابه پاسخ دهد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=61548
1 نظر
  1. علیرضا م می گوید

    آقای استاندار برای رفسنجان چه کار کردید درامد رفسنجان بیشتر از بقیه استان کرمان هست و منافع ان نصیب بقیه استان میشود و صرف رفسنجان فقط الودگی هوای مس وسم پاشی های پسته هست
    بهتر نیست درامد رفسنجان صرف خودش شود
    وقتی بودجه عمرانی رفسنجان از عنبر اباد کمتر هست افسوس دارد
    شما در مقابل مردم شریف رفسنجان پاسخگو باید باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.