همه چیز در مورد آبله میمونی

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: اولین بیمار مبتلا به آبله میمونی در کشور شناسایی شد. بیمار که در اهواز سکونت دارد، بلافاصله قرنطینه شده است. فرد مبتلا از همسرش که مسافر کانادا بوده به این عارضه آلوده شده است. این فرد با مشاهده ضایعات پوستی به پزشک مراجعه کرده است.

به گزارش کرمان‌نو و به نقل از همشهری سید محمد علوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اظهارکرد: اولین مورد آبله میمونی با فعالیت مستمر و پیگیر کارشناسان و مراقبین سلامت و براساس معیارهای مراقبت سندرومیک در اهواز شناسایی و به وزارت بهداشت و درمان اعلام شد.

وی ادامه داد: از آنجایی که تشخیص قطعی بیماری از طریق انجام تست‌های پیچیده بیوملکولی وسکونسینگ پیشرفته و توسط انستیتو پاستور تهران انجام می‌شود و همچنین نظر به اینکه بر اساس مقررات بین‌المللی گزارش اولین مورد بیماری در کشور باید از طریق سخنگوی وزارت و یا بالاترین مقام مسئول وزارت بهداشت انجام گردد، لذا معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با هماهنگی کامل با وزارت متبوع اقدامات لازم را بعمل آورد.

علوی گفت: مورد کشف شده در سیستم درمانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بستری نبوده بلکه از بیماران سرپایی اهل و ساکن یکی از استان‌های شمال غربی کشور بوده که همسر وی سابقه مسافرت به کانادا داشته و ظاهرا از وی مبتلا شده است.

معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: مورد شناسایی شده مراجعه کننده به یکی از اطباء بخش خصوصی بوده که از طریق مراقبت سندرومیک و نمونه‌گیری و انجام بررسی‌های بالینی و آزمایشگاهی و اپیدمیولوژی شناسایی شد و جا دارد از پزشک معالج اطلاع دهنده، پزشک متخصص عفونی مشاور و کارشناسان سختکوش بهداشت نهایت تقدیر و تشکر را بعمل آورم.

علوی خاطرنشان کرد: کلیه اقدامات لازم جهت پایش این بیماری در حال اجرا بوده و هیچگونه مورد بستری در بیمارستان‌های استان وجود ندارد.

وی بیان داشت: میزان سرایت پذیری این بیماری بالا نیست، به گونه‌ای که بر اثر تماس‌های خیلی نزدیک با فرد مبتلا به این عارضه، بیماری رخ خواهد داد.

معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به اینکه طبق بررسی‌ها کسانی که واکسن آبله را تزریق کرده‌اند تا حدی نسبت به این بیماری مصون هستند، گفت: دوره کمون بیماری آبله میمونی پنج روز است.

علائم آبله میمون
علائم اولیه ابتلاء به بیماری آبله میمون شامل سردرد، دردهای عضلانی، تب و بدن‌درد می‌شود. روی بدن مبتلایان به‌تدریج برآمدگی‌هایی به شکل جوش ظاهر می‌شود که حالت تاول پیدا خواهند کرد. داخل بعضی از این برآمدگی‌ها مایع سفیدرنگی وجود دارد که در صورت ترکیدن می‌تواند عامل انتقال ویروس به دیگران شود. افراد مبتلا یا مشکوک به آبله میمون باید خود را قرنطینه کنند و از تماس با دیگران دوری کنند. احتمال اینکه بیماری آبله میمون با بیماری‌های دیگر مانند تبخال با آبله مرغان اشتباه گرفته شود، وجود دارد.

پیشگیری از آبله میمون
موارد ابتلاء به بیماری آبله میمون در حالی رو به افزایش است که سازمان جهانی بهداشت اخیراً به دلیل شیوع این بیماری در سطح جهان «وضعیت اضطراری» اعلام کرده است. بیماری آبله میمون به طور معمول بین دو تا چهار هفته طول می‌کشد؛ دوره پنهان بیماری پس از ابتلای افراد به ویروس بین پنج تا ۲۱ روز است.

متخصصان معتقدند که با رعایت شماری از نکات بهداشتی می‌توان خطر ابتلاء به بیماری آبله میمون را به میزان قابل توجهی کاهش داد. سرویس سلامت ملی بریتانیا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا اعلام کرده است که شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون یا با استفاده از مایع ضدعفونی کنند، استفاده از تجهیزات ویژه حفاظتی هنگام پرستاری از افراد مبتلا به آبله میمون، پرهیز از مصرف گوشت‌هایی که به خوبی پخته نشده‌اند، فاصله‌گذاری با حیوانات وحشی و بیمار، پرهیز از لمس گوشت حیوانات وحشی، استفاده نکردن از وسایل افراد مشکوک به بیماری آبله میمون و پرهیز از تماس نزدیک با افراد مبتلا به بیماری می‌تواند خطر ابتلاء آبله میمون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=95476
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.