صنعت زغال‌سنگ کرمان و رویای مکانیزه شدن


پورابراهیمی: سرمایه گذاران علاقه‌ای برای ورود به معادن زغال‌سنگ ندارند

در حالی سیزده سال قبل وزیر وقت صنایع و معادن، زغال‌سنگ را به دلیل استفاده از تجهیزات سنتی زیان‌ده اعلام کرده بود که حالا رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نیاز مکانیزه شدن معادن می‌گوید: سرمایه گذاران علاقه‌ای برای ورود به این بخش ندارند.

حرف امروز و دیروز نیست. صنعت زغال‌سنگ کرمان سال‌هاست حال خوبی ندارد. یکی از مهم‌ترین چالش‌های معدن‌کاری نبود وجود ماشین‌آلات مکانیزه در معادن است. کارگران هنوز در عمق‌ معادن، پیکور به دست کار می‌کنند و با واگن‌های فرسوده زغال‌ را به بیرون تونل‌ها می‌رسانند؛ به امید این که روزی معادن مکانیزه شوند.

گذشته را مرور می‌کنیم؛ بهمن ماه ۸۷ «علی اکبر مهرابیان» وزیر وقت صنایع و معادن در معدن زغال‌سنگ همکار راور گفته بود:« بسیاری از معادن زغال‌سنگ به دلیل استفاده از تجهیزات سنتی و روشهای قدیمی زیان‌ده هستند.»

مرکز پژوهش‌های مجلس هم  در گزارشی که سال ۹۷ در خصوص چالش‌های معدن کاری زغال‌سنگ منتشر کرده؛ استفاده نکردن تکنولوژی و ماشین‌آلات روز دنیا در بهره‌برداری از معادن را جزو مهم‌‌ترین چالش‌ها عنوان کرده است.

تجمع کارگران زغال‌سنگ در صدر اعتراض‌های کارگری

مشکلات زغا‌ل‌سنگ وقتی بیشتر به چشم ‌می‌آیند که در زندگی و معیشت کارگران این بخش اثر می‌گذارد. کارگرانی که سخت کار می‌کنند، اما درآمد کمی دارند. این ماجرا هر بار به اعتراضات کارگری ختم می‌شود. موضوعی که در ماه گذشته نزدیک به ۲ هفته در کرمان شاهد آن بودیم.

آماری که علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار می‌دهد نیز گواه همین موضوع  است. به گفته او از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ زغال‌سنگ رتبه اول اعتراض‌های کارگری در کشور را داشته است؛ و بیشترین حوادث نیز در همین زمینه است.

علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در معادن زغال‌سنگ نیست

مشکل مکانیزه کردن صنعت زغال‌سنگ در استان کرمان  حالا بعد از گذشت ۱۳ سال حل نشده و همچنان ادامه دارد. اخیرا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی به این موضوع اشاره کرده. او سرمایه گذاری برای مکانیزه کردن صنعت زغال سنگ استان را  ۲ هزار میلیارد ریال برآورد کرده و گفته: «با توجه به اینکه منابع مالی مانند سایر صنایع به صنعت زغال سنگ داده می‌شود، سرمایه‌گذاران به این بخش ورود نمی‌کنند.»

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: «هیچ سرمایه گذاری با وام کارمزد ۲۰ درصد ورود نمی‌کند و تسهیلات برای این بخش باید ۱۰ درصد باشد.»

حالا بخش زیادی از مشکلات زغال‌سنگ با منابع مالی گره خورده و تا این مسایل حل نشود اجرای تعهدات و توقعات دیگر دور از انتظار است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=80338
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.