صف‌های طولانی بنزین در جیرفت صدای فرماندار را درآورد


فرماندار جیرفت: شرکت نفت هیچ نظارتی بر جایگاه‌های سوخت ندارد

فرماندار جیرفت در خصوص تعطیلی برخی جایگاه‌های سوخت در این شهرستان گفت:‌ در حوزه شهرستان متأسفانه مصرف بنزین در ماه گذشته بین ٦٥٠ تا ٧٠٠ هزار لیتر بوده که امروز به یک میلیون و ١٠٠ هزار لیتر رسیده است. تعداد زیادی کارت سوخت مهاجر به حوزه شهرستان جیرفت وارد شده است؛ گله‌مندی ما این است که شرکت نفت هیچ نظارتی بر جایگاه‌های سوخت که در حوزه کاری آنان است ندارد و سوختی که به ما می‌رسد بسیار کم است.

 تکانه‌های معضل قاچاق سوخت همچنان شهروندان را نیز آزار می‌دهد و سبب تکرار صف‌های طولانی جایگاه‌های عرضه بنزین در جیرفت شده؛ موضوعی که طی چند روز اخیر باز صدای مردم را درآورده است.

 به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا، موقعیت خاص جغرافیایی جنوب استان کرمان و نزدیکی با استان‌های هم مرز کشور در جنوب و از شرق کشور سبب شده که آمار قاچاق روزانه سوخت فزاینده باشد، به نحوی که آمار و ارقامی که هر از گاهی از سوی دستگاه‌های متولی در این حوزه منتشر می‌شود، باورکردنی نیست؛ برخی آمارها حکایت از قاچاق یک میلیون لیتر سوخت دارد که تخمین زده می‌شود فقط مربوط به خرده قاچاق باشد.

 از عوارض قاچاق سوخت غیر از بربادرفتن ثروت ملی و آمار بالای تلفات و حوادث جاده‌ای، زودتر تمام‌شدن مخازن جایگاه‌های سوخت است که سبب صف‌های طولانی می‌شود و در این هوای گرم تابستان، صدای اعتراض‌ها را بلندتر می‌کند.

 در این زمینه فقط ۱۰۹ فقره کارت سوخت از یک قاچاقچی کشف شده که خبر آن با عنوان دستگیری قاچاقچی با ۱۰۹ کارت سوخت در بم روی خروجی ایرنا قرار گرفته و در خبری دیگر با عنوان جریمه ۲ میلیاردریالی یک جایگاه در کهنوج به دلیل قاچاق سوخت عمق مشکل قاچاق را در جنوب استان کرمان نشان می‌دهد.

 این معضل در شهرستان‌های جنوبی و شرقی استان کرمان بیش از سایر مناطق استان گزارش شده؛ مردم این مناطق به علت نزدیکی با استان‌های دارای مرز، باوجود شرایط طبیعت خشن و گرمای غیرقابل‌وصف این فصل هوا، مجبورند ساعت‌ها در صف جایگاه‌های سوخت به امید سوخت‌گیری بایستند و با سختی‌های خاص آن روبه‌رو شوند.

 البته دلایل دیگری همچون استفاده از کولر در این فصل می‌تواند بر میزان افزایش مصرف بنزین در ایام گرم سال اثرگذار باشد؛ اما همچنان به نظر می‌رسد جلوگیری از روش‌های غیرقانونی و قاچاق تا حدی می‌تواند این مشکل مردم جنوب استان کرمان را رفع کند.

 راهکارهای نظارتی طی سال‌های گذشته برای رفع این مشکل از سوی متولیان در دستور کار قرار گرفته که یکی از این راهکارها که به جلوگیری از قاچاق سوخت غیرمتعارف نیز منجر می‌شود، نصب نرم‌افزار و دوربین‌های پلاک خوان در جایگاه‌ها و نیز محدودیت در استفاده از کارت آزاد است که علاوه بر ثبت پلاک خودروها، آماری جامع و کامل از خودروها در اختیار متولیان قرار می‌دهد و این کار با نظارت آنلاین و مستمر ضمن شناسایی کارت‌های مهاجر و ممانعت از قاچاق سوخت می‌تواند از برخی مشکلات بعدی همچون ایجاد صف جلوگیری کند؛ اما اینکه چرا تا حالا این دوربین‌ها به طور کامل نصب نشده و مواردی که نصب شده همگی به شبکه مرتبط نشده‌اند نیز خود محل بحث است.

 افزایش مصرف بنزین و صف در جیرفت و عنبرآباد

 به دنبال اتمام بنزین برخی جایگاه‌ها در جیرفت طی روزهای اخیر، فرماندار این شهرستان عنوان کرد: در حوزه شهرستان متأسفانه مصرف بنزین در ماه گذشته بین ٦٥٠ تا ٧٠٠ هزار لیتر بوده که امروز به یک میلیون و ١٠٠ هزار لیتر رسیده است.

 احمد بلندنظر افزود: تعداد زیادی کارت سوخت مهاجر به حوزه شهرستان جیرفت وارد شده است؛ گله‌مندی ما این است که شرکت نفت هیچ نظارتی بر جایگاه‌های سوخت که در حوزه کاری آنان است ندارد و سوختی که به ما می‌رسد بسیار کم است.

 وی افزود: اینک ١٤ جایگاه سوخت در حوزه این شهرستان داریم که از این تعداد، هفت جایگاه (طی روزهای اخیر) تعطیل است.

 بلندنظر با بیان اینکه زمانی که نظارتی وجود نداشته باشد، دوربین‌های پلاک خوان نیز کارایی ندارد گفت: قبلاً سوخت ما از کرمان تأمین می‌شد؛ اما الان از هرمزگان تأمین می‌شود و به‌موقع به مقصد نمی‌رسد که باعث نارضایتی مردم شده است.

 فرماندار جیرفت ادامه داد: کارت‌های مهاجر، قاچاق سوخت و ضعف نظارت از طرف شرکت پخش از دلایل افزایش ناگهانی میزان مصرف سوخت است.

 به دنبال برخی گزارش‌های مردمی مبنی بر صف‌های طولانی برخی جایگاه‌های بین جیرفت و عنبرآباد طی دوشنبه، خبرنگار ایرنا با یزدان افشاری پور فرماندار عنبرآباد تماس گرفت که وی گفت: ما سه جایگاه سوخت در سطح شهرستان داریم و هر سه در وضعیت عادی قرار دارند.

 مشکل صف‌های جایگاه‌ها رفع می‌شود

 اما مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه کرمان نیز در این زمینه می‌گوید: متأسفانه کارت‌های مهاجر وارد شهرستان جیرفت شده‌اند که با آنها برخورد خواهد شد.

 سید باقر نورالدینی افزود: تیم‌های کنترل نظارتی هم مستقر هستند که در کوتاه‌مدت شاهد کاهش صفوف در جایگاه‌های عرضه فراورده نفتی باشیم؛ در این زمینه ۲ راهکار کوتاه‌مدت و بلندمدت وجود دارد که به‌زودی این مشکل نیز حل می‌شود.

 وی عنوان کرد: وجود صف‌ها، دلیل بر وجود بنزین در جایگاه‌هاست اما مصرف افزایش‌یافته که شاید به دلیل روشن‌کردن کولر و ورود کارت‌های مهاجر باشد و باید این موضوع رصد شود.

 مراحل نصب پلاک خوان

 مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه کرمان با بیان اینکه نصب پلاک خوان مراحلی دارد که نیاز به تأییدیه‌هایی خواهد داشت بیان کرد: بعضی از جایگاه‌ها آن را نصب‌کرده‌اند اما تکمیل آن (اتصال آنلاین برای نظارت مستمر) نیاز به مراحلی دارد که باید با دستگاه‌های نظارتی نیز هماهنگ شد.

 وی ادامه داد: بر اساس کنترل نظارتی که در حال انجام است، امیدواریم این مهم زودتر محقق شود.

 جنوب استان کرمان با هشت شهرستان و جمعیتی حدود یک میلیون نفر در مسیر ارتباطی بین مرکز استان کرمان با هرمزگان و سیستان و بلوچستان قرار دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=107041
1 نظر
  1. پیمان می گوید

    افشاری یه ……. هست کجاست بنزین؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.