مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان اعلام کرد


فرونشست در برخی مناطق کرمان به ۳۰ سانتی‌متر رسیده است

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان با بیان اینکه بیشترین میزان فرونشست زمین در نقاط پیرامونی شهر کرمان است، گفت: فرونشست زمین در برخی از شهرستان‌های استان کرمان از جمله رفسنجان طی سال‌های گذشته تا ۳۰ سانتی‌متر نیز گزارش شده است.

 به گزارش کرمان‌نو به نقل از تسنیم، علی رشیدی با اشاره به آغاز طرح ملی تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در دولت سیزدهم گفت: اجرای این طرح در کشور آغاز شده و تا سال 1404 به پایان خواهد رسید. در طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی بیش از 40 هزار کیلومترمربع که معادل 23 درصد از وسعت استان کرمان رادر برمی‌گیرد، با روش‌ها و فناوری‌های جدید مورد پایش و اکتشاف قرار می‌گیرد.

 مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کرمان تأکید کرد: امسال بیشترین میزان فرونشست زمین در نقاط پیرامونی شهر کرمان ثبت شده و میزان آن در محور هفت باغ و جاده ماهان سالانه به بیش از 13 سانتی‌متر رسیده است.

 رشیدی با بیان این‌که فرونشست زمین در اطراف شهر کرمان به‌خصوص مناطق غربی و جنوب غربی مشاهده می‌شود، تصریح کرد: فرونشست زمین در برخی از شهرستان‌های استان کرمان از جمله رفسنجان طی سال‌های گذشته تا 30 سانتی‌متر نیز گزارش شده است.

 وی تصریح کرد: سالانه یک میلیارد مترمکعب اضافه برداشت آب در استان کرمان داریم و همین موضوع بر فرونشست این استان دامن زده است که باید مدیریت شود.

 به گفته رشیدی؛ 15 هزار کیلومترمربع از هشت شهرستان جنوبی را در وسعت اطلس لرزه‌خیزی سبزواران بررسی کردیم که براین‌اساس دو گسل سبزواران شرعی و غربی از دو طرف جیرفت و عنبرآباد عبور می‌کنند.

 مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کرمان افزود: خوشبختانه بحث ساخت‌وسازها و مقاوم‌سازی در استان کرمان جدی گرفته شده و سازه‌ها بر اساس اطلاعات موجود لرزه‌خیزی مناطق است؛ سال 96 هُجِدک سه زلزله بالای 6 و نیم ریشتر در فاصله کمی اتفاق افتاد که تلفات و ویرانی کمی داشت که نتیجه مقاوم‌سازی بود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=106745
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.