آخرین وضعیت جازموریان| آب نیست که نیست

مدیرکل محیط زیست کرمان در این رابطه گفته

با توجه به خشکسالی که امسال با آن روبرو هستیم و کاهش بیش از ۸۰ درصد بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته، وضعیت تالاب جازموریان روز به روز بدتر می‌شود. سال گذشته با وجود بارندگی‌هایی که شده بود ما باز هم مشکل داشتیم چه برسد به امسال که وضعیت بارندگی‌ها بسیار بدتر است.

آنطور که ایلنا نوشته، رضا جزینی زاده اضافه کرده که متاسفانه آبی برای شرب و استفاده مردم وجود ندارد چه برسد به اینکه بخواهیم حقابه محیط زیست را مطالبه کنیم. با توجه به حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز، وضعیت نامناسب کشت، عدم تغییر الگوی کشت، شیب توپوگرافی منطقه، عدم بارندگی و تبخیر زیاد هیچ آبی به تالاب نخواهد رسید، از همین رو وضعیت مناسبی نداریم.

به اعتقاد او مهمترین مشکل ما مدیریت بد نسبت به منابع آب در سال‌های گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه باید مدیریت منابع آب به طور جدی در این زمینه اقدامات مناسب را انجام دهد، خاطرنشان کرده که آب برای رسیدن به تالاب جازموریان باید مسیر طولانی را طی کند، اما متاسفانه از یک سو در طول مسیر برداشت‌های غیرمجازی از آب می‌شود و عدم تغییر الگوی کشت از سوی دیگر باعث بروز مشکلات امروز شده است. متاسفانه سالیان متمادی است که در این منطقه انواع محصولات پرآب بر مانند هندوانه کشت می‌شود.

تالاب جازموریان که روزگاری دو برابر دریاچه ارومیه در زمان پر آبی وسعت داشت، در حال خاضر به طور کامل خشک شده و منشا 25 درصد ریزگردهای داخلی کشور است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=17110
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.