شهردار کرمان: کارآفرینی شهری نیازمند تامین زیرساخت‌هاست

به گزارش کرمان نو، سید مهران عالم‌زاده در خصوص اظهارات دکتر طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری در ارتباط با کارآمدی شهرداری ها و ضرورت ورود به عرصه کارآفرینی شهری گفت: به دلیل مشکلات و کمبودهای مالی تاکنون نتوانسته‌ایم زیرساخت‌های لازم را در شهرستان‌های ایران از جمله کرمان ایجاد کنیم و این یکی از ضعف‌های موجود است که باید برطرف شود.

وی افزود: شهرهایی مانند کرمان که از تراکم جمعیتی پایینی برخوردارند، از نظر زیر‌ساخت‌های شهری نیز عقب هستند؛ البته کرمان در حوزه‌های زیرساختی‌های فرهنگی و بهداشتی رشد و پیشرفت خوبی داشته است اما در زمینه حمل و نقل نیاز به زیرساخت‌ و فعالیت‌های بیشتری در این شهر وجود دارد.

شهردار کرمان با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در افزایش زیرساخت‌های شهری خاطرنشان کرد: ورود بخش خصوصی به منظور فراهم‌ کردن زیر‌ساخت‌های مورد نیاز شهری ضروری است؛ اما به دلیل رکود اقتصادی که امروزه در کشور وجود دارد، مشارکت و سرمایه‌گذاری کمتر شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری‌ می‌تواند در زمینه اشتغالزایی و کارآفرینی در شهرستان‌ها موثر واقع شود ادامه داد: وظیفه شهرداری کارآفرینی نیست و فعالیت‌های شهرداری در زمینه‌های خدماتی، فرهنگی و اجتماعی خلاصه می‌شود و باید در این رویکردها موفق عمل کند.

عالم‌زاده عنوان کرد: کارآمدی شهرداری در زمینه کارآفرینی، بستگی به فراهم شدن زمینه و زیرساخت‌های مورد نیاز توسط دولت، فرمانداری و سایر ارگان‌ها دارد.

وی گفت: شهرداری همواره پروژه‌های عمرانی دارد که این پروژه‌ها موجب اشتغال‌زایی می‌شود اما فعالیت به صورت ویژه در حوزه کارآفرینی وظیفه شهرداری نیست و بهتر است بخش خصوصی در این زمینه فعالیت کند چراکه حضور بخش دولتی در این زمینه‌ موفقیت آمیز نخواهد بود.

شهردار کرمان با بیان اینکه که جمعیت‌ شهرها در حال افزایش است و شهرداری‌ها در قبال این حجم از جمعیت چه مسئولیت‌هایی برعهده دارند اظهار کرد: شهرداری‌ها باید به نقش ویژه مردم و اهمیت مشارکت آن‌ها در امور شهری توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه عدم وجود درآمد‌های پایدار برای شهرداری‌ها، کشور را از نظر اقتصادی دچار مشکل کرده است گفت: در بسیاری از کشور‌های دنیا، مردم در قبال خدمات شهری هزینه پرداخت می‌کنند و عدم دریافت این هزینه در ایران موجب شده است که شهرداری‌ها به درآمد‌های ناپایدار روی بیاورند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=16377
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.