فرماندار مصوبه شورا برای عدم تخریب خانه شهر را رد کرد

چند سالی است که بحث تخریب خانه شهر کرمان مطرح است و این مسئله باعث نگرانی فعالان میراث فرهنگی و مردم کرمان شده بود. پس از کشمکش های فراوان با تصمیم سازمان میراث فرهنگی کشور تخریب این بنای خاطره انگیز منتفی و قرار بر ثبت ملی آن شد. پیشترنیزشورای شهر کرمان با تخریب این بنا مخالفت کرده بود. در تاریخ ۴ تیر ۹۶ مصوبه ای را با ۶ رای مثبت و ۴ رای سفید به تصویب رساند که شورای شهر با هرگونه اقدام به تخریب خانه شهر مخالف است و تا پایان شورای چهارم کسی حق تعرض به خانه شهر را ندارد. اما پس از منتفی شدن قرار تخریب یکشنبه شب نامه ای از فرمانداری به شورای شهر ارسال شده مبنی براینکه مصوبه شورا در خصوص عدم تخریب خانه شهر غیرقانونی بوده و در حوزه اختیارات شورای شهر نیست. در این رابطه گفت‌‌وگویی با رئیس شورای شهر کرمان داشتم.
علی‌اکبر مشرفی به کرمان نو گفت که تمام مصوبه های شورای شهر برای رسمیت پیدا کردن باید به فرمانداری برود و فرمانداری در یک موعد مقرر حق دارد اگر مصوبه ای را با قانون منطبق نمی‌داند، با ذکر ماده و قانون به شورا ابلاغ کند که طبق این بند قانونی نیست. شورا حق دارد مجددا موضوع را بررسی کند، یا بر گفته خود اصرار کند و موضوع را به کمیته حل اختلاف بفرستد یا اینکه نظر فرمانداری را بپذیرد. شورای شهر ۳هفته پیش از این، مصوبه ای گذراند که بر اساس آن با تخریب خانه شهر مخالفت کرد و گفت که این بنا متعلق به مردم است و با پول مردم ساخته شده و باید به عنوان یک بنای میراثی و فرهنگی باقی بماند. طبق روال این مصوبه هم به فرمانداری فرستاده شد. اما فرمانداری آن را در حدود اختیارات شورای شهر ندانسته و به شورا عودت داده . در این خصوص شواری شهر بر مصوبه خود اصرار ورزید و مجددا آن را به فرمانداری ارسال کرد. حال فرمانداری باید پاسخ بدهد که بر طبق چه ماده و قانونی این مصوبه در حدود اختیارات شورای شهر نیست و برای حل اختلاف به هیئت حل اختلاف ارسال کنند یا مصوبه را تایید کند.
مشرفی در پاسخ به پرسش خبرنگار کرمان نو که پرسید با توجه به اینکه سازمان میراث فرهنگی کشور تصمیم به ثبت ملی این بنا گرفته و دیگر بحث تخریب مطرح نیست این کشمکش چه چیزی را قرار است تغییر دهد؟ گفت که فکر میکنم این نظر فرمانداری خیلی نظر مناسبی نیست و مصوبه شورا دقیقا منطبق بر مصادیق قانونی است . الان هم به نظر نمی‌رسد اساسا کسی دنبال تخریب خانه شهر باشد. برگشت دادن این مصوبه شورا از فرمانداری باعث تعجب من شد. فکر می کنم اشتباهی رخ داده. فرماندار محترم قطعا نظری دال بر تخریب خانه شهر ندارد. این ساختمان با پول مردم ساخته شده و بدون هیچ کمک دولتی. لذا این بنا متعلق به مردم کرمان است پس کسی که می تواند در این باره نظر بدهد قطعا نمایندگان مردم هستند. یعنی اعضای محترم شورای شهر. بنای خانه شهر باید همیشه به عنوان یک نماد باقی بماند و معماران مشکل ورودی ساختمان استانداری را به نحو دیگری حل کنند.
امیدواریم این کشمکش در روند ثبت خانه شهر خللی ایجاد نکند و هر چه زودتر خانه مردم کرمان ثبت ملی شود و همینطور شرایطی پیش آید که مسئولان ما به حفظ بافت تاریخی کرمان اهمیت دهند و قرار نباشد مثل امروز با حسرت به بافت تاریخی زیبا و بکر یزد نگاه کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=12731
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.