جنوب در سرانه فضای ورزشی هم عقب افتاد


سرانه فضای ورزشی جیرفت و کهنوج کمتر از میانگین کشور

ورزش یکی از اصلی ترین شاخص‌های سلامت جامعه است.چه سلامت جسمی و چه روانی با نگاهی دقیق‌تر میتوان تاثیر مثبت رشد و افزایش روحیه ورزشی در جامعه را در بخش های متفاوتی رصد کرد.گرایش و علاقه مندی افراد به ورزش در بخش تماشای تلویزیونی بیشتر از حضور فیزیکی و عملی بوده است و یکی از عوامل عدم استقبال در این حوزه هم نبود زیر ساخت های موجود بالاخص در شهرهایی با سرانه ورزشی پایین است.

میانگین سرانه ورزشی کشور۷۸سانتی‌متر

یکی از دغدغه‌های مهم مسوولان سطح کلان کشور، افزایش سطح سلامت جامعه است که به عوامل متعددی از جمله بالا‌رفتن سرانه ورزش وابسته است. میانگین سرانه ورزش به گفته وزیر ورزش و جوانان در ایران حدود ۷۸ سانتی‌متر است که با سطح استاندارد آن که حدود ۳ متر است فاصله بسیاری دارد.

این رقم برای استان کرمان حدود یک متر عنوان شده است و نشان از اوضاع بهتر کرمان نسبت به مقدار میانگین کشوری دارد.

اما نگاه دقیقتر به جنوب استان کرمان خبر از توزیع نامتوازن سرانه ورزشی در این استان دارد و اگر سرانه ورزشی جنوب استان به تفکیک از شمال استان بررسی شود این اعداد و ارقام پایین تر از سطح میانگین کشوری در شهرهای جنوب استان کرمان است که سرانه ورزشی استان کرمان را به میانگین کشوری نزدیک‌تر کرده است.

 

*سرانه فضای ورزشی جیرفت ۳۰ سانتی متر

  رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان جیرفت سرانه ورزشی این شهرستان را حدود ۳۰ سانتی متر عنوان می‌کند و می‌گوید:  میانگین سرانه استان را سرانه جنوب استان کاهش داده است.

 محمود خانی با بیان اینکه با احداث ۲ چمن مصنوعی در۲ روستای این شهر این سرانه اندکی افزایش یافته است گفت: از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری بخشی از عملیات تکمیلی سالن ورزشی علی‌آباد در حال انجام است.

خانی با عنوان اینکه در سطح شهر جیرفت برای گسترش فضای ورزشی جایی وجود ندارد، افزود: از طریق راه و شهرسازی پیگیر هستیم اماکن با کاربری ورزشی در سطح شهر به ما معرفی کنند و مناطق مورد نیاز برای گسترش فضای ورزشی را شناسایی کنیم.

*سرانه ورزشی کهنوج نصف میانگین کشور

کهنوج یکی دیگر از شهرهای بزرگ در جنوب کرمان با جمعیت یکصد هزار نفری  آن طور که رییس اداره ورزش و جوانان این شهر می‌گوید؛ سرانه ورزشی این شهرهم بسیار پایین و حدود ۴۰ سانتی‌متر است. این عدد نصف میانگین کشوری است .

مهدی حیدری که سرانه ورزشی را در این شهر بسیار پایین می‌داند، می‌گوید: شهر کهنوج با جمعیت ۱۰۰ هزار نفری  فقط یک چمن استاندارد دارد.

او در ادامه در رابطه با اختصاص اعتبارات از محل سفر ریاست جمهوری عنوان کرد: این اعتبارات به پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد اختصاص می‌یابد که متاسفانه شامل هیچکدام از پروژه‌های این شهرستان نمی‌شود.

حیدری با بیان اینکه باید  تعادلی در توزیع اماکن ورزشی در سطح شمال و جنوب استان اتفاق بیفتد گفت:در سیرجان مثلا سرانه ورزشی حدود ۲و نیم متر است و در شهری مثل فاریاب در جنوب استان کرمان که می‌رسیم این سرانه به ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد این خبر از یک تفاوت فاحش دارد.

او ادامه داد: من قبول دارم که در شهرهای شمالی  حامیانی چون گل گهر و مس وجود دارد اما باید در ردیف اعتباری بودجه این موارد در شهرهای کمتر توسعه یافته در نظر گرفته شود.

*تخصیص اعتبارات سفر رییس‌جمهور

طبق گفته مدیر کل اداره ورزش و جوانان ۲۳۰ میلیارد تومان در سفر استانی رئیس جمهور برای توسعه فضای ورزشی استان کرمان برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام تخصیص پیدا کرده است .

میثم پاریزی با بیان اینکه استان کرمان پهناورترین استان کشور بوده و ۱۱ درصد از خاک میهن اسلامی را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: کرمان ۲۳ شهرستان دارد که هر کدام ظرفیت‌های اقلیمی، فرهنگی، اقتصادی و ورزشی جداگانه دارند.

او با اشاره به اینکه مهمترین سرمایه استان کرمان نیروی با استعداد آن در زمینه‌های مختلف از جمله در حوزه ورزش و جوانان است، گفت: از جمعیت ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان کرمان بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت جوان استان است که نشان می‌دهد کرمان استان جوانی بوده و قابلیت‌ها و استعدادهای درخشانی دارد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان با بیان اینکه کرمان نقش مهمی در پیشبرد اهداف ورزش کشور داشته و دارد، افزود: در حال حاضر ۵۳ تیم ورزشی در رشته‌های مختلف در لیگ‌های برتر کشور فعالیت می‌کنند و بیش از ۱۲۰ تیم در سطح رقابت‌های مختلف ورزشی کشوری در هر دو حوزه بانوان و آقایان حضور دارد.

*سرانه ورزشی استان، ۶۵ سانتی‌متر

او با اشاره به اینکه سرانه فضای ورزشی در استان کرمان برای هر نفر ۶۵سانتیمتر مربع است که تقریباً به نسبت جمعیت با میانگین کشوری برابری می‌کند، اما کفایت نمی‌کند و حتماً باید توسعه پیدا کند، بیان کرد: بیش از ۱۱۰ هزار نفر ورزشکار سازمان یافته در رشته‌های مختلف در سطح استان کرمان وجود دارد.

پاریزی با بیان اینکه بیش از هزار و ۱۵۰ هیئت ورزشی در سطح شهرستان‌های استان کرمان فعالیت می‌کنند که همه اینها نیازمند توسعه رو به رشد هستند، افزود: اعتقاد دارم که نباید به اعتبارات بخش دولتی تکیه کرد و در سال‌های اخیر هم تلاش کردیم با کنار هم قرار دادن ظرفیت‌ها، بهره بیشتری برای توسعه ورزش در استان ببریم.

*اعتباری برای پروژه‌های نیمه تمام

او ابراز امیدواری کرد با این اعتبار بتوانیم بخش زیادی از پروژه‌های نیمه‌تمام در استان را به سرانجام برسانیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در اولویت است تا هر چه سریع‌تر در چرخه ورزش استان قرار گرفته و مردم از آن منتفع شوند، افزود: توسعه ورزش همگانی استان در دستور کار است، چرا که به نشاط جامعه کمک می‌کند.

او با اشاره به اینکه در شهرهای صنعتی استان کرمان، صنایع نقش مهمی در توسعه سرانه ورزشی این شهرستان‌ها داشتند، بیان کرد: بیش از۳۰۰ هزار متر مربع در سه سال گذشته به سرانه ورزشی استان اضافه شده است و به‌طور میانگین در هر سال توانستیم ۱۰۰ هزار متر مربع سرانه فضای ورزشی استان را افزایش دهیم.

*نگاه ویژه به شهرستان جیرفت

پاریزی با اشاره به اینکه شهرستان‌های رفسنجان، سیرجان، شهربابک و زرند توسعه مناسب ورزشی داشتند، افزود: در جنوب استان کرمان سعی کردیم شهرستان جیرفت را به طور ویژه دنبال کنیم و در جنوب استان هفت شهرستان واقع شده است و استعدادهای نابی در این شهرستان‌ها وجود دارد.

پاریزی با بیان اینکه اگر این روند ادامه داشته باشد، کرمان در ۵ سال آینده جزو ۵ استان برتر کشور در حوزه زیرساخت‌های ورزشی است، گفت: از ظرفیت‌های قانونی بودجه و اعتبارات بخش خصوصی برای توسعه ورزشی استان به خوبی استفاده شده است.

از سمت شمال‌کرمان به جنوب که می‌رویم همه چیز ته می‌کشد حتی اعتبار و بودجه. از طرفی دیگر، مدیران شهری که خوب می‌دانند سلامت جامعه به ورزش گره خورده است اما درعمل به جای  نگاه توسعه زیر‌ساختی به ظرفیت‌های ورزشی، در لیست برنامه‌های عملکرد خود به نوع ورزش همگانی با هدف قرعه کشی و خودنمایی‌های تبلیغاتی رضایت می‌دهند.

سرانه ورزشی جنوب استان پایین است و البته این سطح از سرانه هم که عنوان می‌شود شامل همه اماکن ورزشی موجود چه آنها که در اختیار ارگان های دولتی و غیر دولتی قرار دارد، می‌شود و همین عدد هرچند کم هم در اختیار عموم مردم جنوب کرمان نیست.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=100971
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.