در همایش صنعتی‌سازی ساختمان مطرح شد:


بافت فرسوده اصلاح نشود، یک بم دیگر تکرار می‌شود | لازمه ساخت ۴ میلیون مسکن، صنعتی‌سازی ساخت است

حداقل استانداردهای ساخت در بم قبل از زلزله رعایت نشده بود. این نکته کلیدی همایش صنعتی‌سازی ساختمان است که تأکید دارد برای اینکه یک بم دیگر تکرار نشود بایستی بافت‌های فرسوده اصلاح شود، چرا که در صورت وقوع زلزله حتی امکان امدادرسانی نیست.

به گزارش کرمان‌نو، در این همایش حمزه شکیب، رئیس شورای مرکزی نظام‌مهندسی ساختمان اعلام کرد که لازمه ساخت ۴ میلیون مسکن به‌عنوان هدف دولت صنعتی‌سازی ساخت است.

عباس طوفان، رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان کرمان در همایش صنعتی‌سازی ساختمان با اشاره به اهمیت صنعتی‌سازی ساختمان گفت: مقدمه اصلی این بحث در دوره هشتم رقم خورد؛ اما به دلایلی مغفول ماند و اکنون باتوجه‌به هم‌وغم دولت رئیسی نسبت به ساخت مسکن انبوه لازم است تا دوباره این موضوع بپردازیم .

طوفان با اشاره به عضویت مدیرانی همچون راه و شهرسازی در نظام‌مهندسی ساختمان خواست تا برای بهبود روند دبیرخانه صنعتی‌سازی ساختمان هم در استان دایر شود.

سید مصطفی آیت‌اللهی موسوی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان در این همایش مساحت بافت فرسوده استان را بالغ بر ۱۳ هزار هکتار اعلام کرد. سید مصطفی آیت‌اللهی‌موسوی با اشاره به حضور ۵۰۰ هزار خانوار در بافت فرسوده استان به‌ضرورت اصلاح بافت فرسوده تأکید کرد و گفت: اگر خدای‌نکرده زلزله دیگری اتفاق بیفتد، یک بم دیگر تکرار می‌شود.

آیت‌اللهی موسوی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی جلسات مختلفی را برای احیای بافت فرسوده ایجاد کرده؛ اما هنوز به جایگاه مناسبی نرسیده، ادامه داد: اگر بعد از حادثه‌ای بخواهیم به بافت فرسوده امداد برسانیم، عملاً با کوچه‌های تنگ امکان‌پذیر نیست و بایستی این بافت‌ها احیا شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اگرچه معتقد است در کرمان دیگر سازه طاق ضربی و خورجینی اجرا نمی‌شود، اما تأکید دارد که بایستی صنعتی‌سازی در خیلی نقاط مثل کرمان ایجاد می‌شود. حال‌آنکه به گفته او ما هنوز از میراگرها به‌طورکلی در سازه‌ها استفاده نمی‌کنیم. موضوع دیگر که معاون استاندار روی آن دست می‌گذارد اجرانشدن سبک‌سازی‌ها به طور کامل در ساختمان‌های استان است.

زلزله بم، موضوعی است که به‌واسطه سالگرد بیستمین سال این زلزله بارها در این همایش به آن اشاره شد. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با اشاره به اینکه هیچ آمار مستند و دقیقی از مرگ‌ومیر در زلزله بم وجود ندارد و آمار کشته‌ها تا ۵۰ هزار نفر هم اعلام شده است، گفت: علت اینکه آمار نداریم بدین علت است که بعضی معابر بعد از زلزله دیگر هیچ نشانی از معبری نداشتند و بعضاً اجساد را در جایی دفن کرده بودند که اصلاً مشخص نبود کجاست.

او در ادامه روایتی عینی از تجربه خود تعریف کرد که برای دفن اجساد مجبور بودند تا با لودر گور جمعی بکنند و اجساد را بدون انجام مراحل مذهبی کنار هم دفن کنند و خاک رویشان بریزند، جنازه‌هایی که نامشان در هیچ جایی ثبت نشده است.

حداقل استانداردهای ساخت در بم قبل از زلزله اجرا نشده بود

آیت‌اللهی‌موسوی در این همایش آمار بالای تلفات در این زلزله را ناشی از رعایت‌نشدن حداقل ضوابط و استانداردهای ساخت در ساختمان‌ها اعلام کرد و ادامه داد: بعد از زلزله آیین‌نامه اصلاح شد و نوع ساخت‌وسازها تغییر کرد و دقت بیشتر در مدارک و مستندات برای ساخت‌وساز انجام شد و حتی در نظارت‌ها دقت بیشتری شد.

او با بیان اینکه کارگروهی برای بررسی ساخت‌وسازها و موضوعات ایمنی ساخت بعد از زلزله بم شکل گرفت، اظهار کرد: در زلزله بم شتاب عمودی موجب این حجم از خسارت شد و نتایج گفت‌وگو با خیلی از افراد نشان می‌داد که این افراد هنگام زلزله، به دلیل شتاب عمودی امکان فرار و هیچ‌گونه تصمیمی نداشتند.

رئیس شورای مرکزی نظام‌مهندسی ساختمان از دیگر سخنرانان این همایش بود که دلیل برگزاری این همایش را افزایش مهارت‌های بیشتر در بین اعضای سازمان نظام‌مهندسی ساختمان اعلام کرد .

حمزه شکیب با بیان اینکه از سال ۹۴ که زلزله نزدیک گسل مطرح شده ما باتوجه‌به آیین‌نامه زلزله نزدیک گسل‌ها را با بم مقایسه کردیم، گفت: اگر بتوانیم ضوابط آیین‌نامه را حداقل در حد موارد حداقلی اجرا کنیم این فجایع اتفاق نمی‌افتد.

شکیب در این همایش به‌صراحت اعلام کرد که باتوجه‌به وجود ترک بک و سابقه بیش از هزارساله این سازه هیچ‌کس پیش‌بینی وقوع این زلزله نادر را نداشته است.

رئیس شورای مرکزی نظام‌مهندسی ساختمان با تأکید بر هدف دولت مبنی بر ساخت ۴ میلیون مسکن، گفت: قرار هست در نهضت ملی هدف ۴ میلیون مسکن را محقق کنیم و قطعاً تحقق این هدف با روش سنتی امکان‌پذیر نیست.

او با بیان اینکه روش صنعتی‌سازی برای اولین‌بار توسط نظام‌مهندسی اجرا می‌شود تا دولتمردان سراغ این روش بیایند، گفت: با این شیوه سرعت ساخت همراه کیفیت بالا می‌رود.

سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان کرمان بالغ بر ۱۴ هزار و ۵۰۰ عضو دارد که در این همایش از چهره‌های شاخص این سازمان در زمینه مکانیک، عمران، معماری و غیره تقدیر شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=112827
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.