رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان:


رکوردشکنی کرمانی‌ها در تعداد جراحی‌ها و اهدای خون

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: از شب حادثه حمله تروریستی کرمان تا ظهر روز بعد ۱۱۹ عمل جراحی انجام و رکوردشکنی شد همچنین وقتی کمبود گروه خونی o اعلام شد از ساعت حدود ۱۶ همان روز حادثه شد تا آخر همان شب بالغ بر ۹۴۰ مورد مراجعه برای اهدای خون داشتیم که حدود ۷۰۷ کیسه خون آن شب دریافت شد و این رکورد فوق‌العاده بود.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایسنا،‌ دکتر مهدی احمدی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان شامگاه ۲۰ دی‌ماه گفت: حجم تلفات حمله تروریستی ۱۳ دی‌ماه در کرمان بالابود و شهید و مجروح زیادی داشتیم.

او ادامه داد: در ماده انفجاری این حادثه از ساچمه استفاده شده بوده و این ساچمه‌ها به‌صورت گلوله عمل کرده و بعضاً مواردی بود که این ساچمه‌ها از بدن مجروحان عبور و به نفرات بعدی آسیب رسانده بودند.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: موج انفجار نیز باعث آسیب عصبی شده بود و برخی از افراد نیز پرت شده بودند که سبب آسیب به ستون فقرات و شکستگی و له‌شدگی ریه‌ها شده بود. همچنین بر اثر ازدحام جمعیت تعدادی زیر دست‌وپا مانده بودند و مجموعه این اتفاقات باعث افزایش تعداد آسیب‌دیدگان شده بود.

او با بیان اینکه برخی افراد دچار آسیب‌های متعدد در جاهای مختلف بدن شده بودند، به دیدار مسئولان ارشد کشور از مجروحان اشاره و تصریح کرد: در صحنه هشت آمبولانس و سه اتوبوس آمبولانس و چهار موکب در گلزار برای خدمت‌رسانی داشتیم. همچنین نیروهای زیادی از هلال‌احمر در گلزار شهدا حضور داشتند؛ لذا مجموعه آنها باعث شد که سریعاً مجروحان به ۱۲ بیمارستان منتقل شوند.

 احمدی‌نژاد ضمن تشکر از همه بیمارستان‌های خصوصی و دولتی و نظامی کرمان اظهار کرد: از شب حادثه تا ظهر روز بعد ۱۱۹ عمل جراحی انجام شد و کرمان رکورد را شکست و خوشبختانه بین ساعت ۲۱ تا ۲۲ شب تقریباً اورژانس‌های ما از بیمار خالی و همه مجروحان تعیین تکلیف شده بودند.

او درباره علت اینکه برخی از مجروحان هنوز عمل نشده یا هنوز بستری هستند، افزود: برخی از مجروحان نیاز به چندین عمل جراحی دارند؛ لذا باید فاصله زمانی بین این جراحی‌ها باشد. همچنین در برخی از این زخمی‌ها به دلیل آسیب‌هایی که به ریه رسیده، زمان ریکاوری ریه طول می‌کشد و تا ریه ریکاوری نشود، نمی‌توان عمل جراحی انجام داد.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه در همه دنیا ۲۰ درصد بیماران بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه فوت می‌کنند، عنوان کرد: تا این لحظه با وجود حجم زیاد حادثه اما تعداد فوت‌شدگان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه کمتر از استاندارد جهانی بود و کسانی شهید شدند که قاعدتاً نمی‌توانستیم کاری برای آنها انجام دهیم؛ زیرا ساچمه‌ها آسیب جدی به مغز آنها رسانده بود.

او با بیان اینکه در دیار کریمان هستیم، اظهار کرد: خانواده‌های سه شهید اعضای عزیز خود را اهدا کردند و باعث زندگی بخشیدن به تعدادی از هم‌وطنانمان شدند و می‌توان گفت تولدی دوباره برای این شهدا بود. این شهدا هم از نظر فکری و هم جسمی به دیگران زندگی بخشیدند. فرهنگ ایثار و شهادت در این خانواده‌ها نهادینه شده و امیدواریم این الگو پایه‌گذاری شود.

 احمدی‌نژاد با بیان اینکه بیماری که در کماست با مرگ مغزی متفاوت است، افزود: در مورد شهید اول (فاطمه دهقان) کبد، قلب و کلیه‌ها و در مورد شهید دوم (سید میثم حسینی) کبد و کلیه‌ها اهدا شد. در مورد شهید سوم (محمدعلی ضیاءالدین) امشب اعضایش اهدا می‌شود.

او با اشاره به فعال‌شدن ۱۲ تیم روان‌شناسی این دانشگاه در راستای حمایت‌های روحی و روانی آسیب‌دیدگان اظهار کرد: بسیج جامعه پزشکی برای رسیدگی به مجروحان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان فعال شده و به خانه مجروحان می‌روند و پانسمان تعویض می‌کنند و در کنار آنها تا زمان بهبود زخم‌هایشان هستند.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره هزینه‌های درمان مجروحان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان نیز گفت: در بیمارستان‌های دانشگاهی درمان‌ها کاملاً رایگان است و مواردی به ما اعلام شد که هزینه‌های ناخواسته دریافت شده که به بیمارستان‌ها اعلام کردیم همه هزینه‌های این مجروحان کاملاً رایگان است.

او با اشاره به فراخوان کمبود گروه خونی O منفی اظهار کرد: باتوجه‌به اینکه در چنین حوادثی گروه خونی افراد مشخص نیست و فرصت تعیین گروه خونی نیست؛ بنابراین از گروه خونی O استفاده می‌کنیم. وقتی اعلام کمبود این گروه خونی از ساعت حدود ۱۶ همان روز حادثه شد تا آخر همان شب بالغ بر ۹۴۰ مورد مراجعه برای اهدای خون داشتیم که حدود ۷۰۷ کیسه خون آن شب دریافت شد و این رکورد فوق‌العاده بود.

 احمدی‌نژاد با اشاره به صف‌های طولانی مردم برای اهدای خون افزود: روزهای بعد نیز مردم برای اهدای خون مراجعه کردند و تقریباً حدود ۲۵۰۰ نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که ۱۶۵۰ رگ خون دریافت کردیم و ذخایر خونی کاملاً پر بود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=113696
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.