معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی:


دولت از حوزه اقتصاد خارج شود و به تسهیلگری بپردازد

کرمان‌نو- معاون روابط کار وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت باید از حوزه اقتصاد خارج شود و به نظارت و تسهیلگری بپردازد؛ زیرا هر جا کار به مردم و بخش خصوصی که اهلیت کار را داشته باشد واگذار شده کار پیشرفت کرده است .

علی‌حسین رعیتی فرد روز یکشنبه در حاشیه بازدید از شرکت‌های خودروسازی منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم اظهارداشت: کارگر و کارفرما لازم و ملزوم یکدیگر هستند و وزارت کار در جهت وظیفه و رسالتی که دارد باید روابط کار بین کارگر و کارفرما را مدیریت کند؛ زیرا توازن اگر برقرار نشود قطعاً روابط کار به هم می‌خورد و باعث وجود مشکلاتی می‌شود .

او افزود: منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم به‌عنوان یک منطقه بخش خصوصی پیشران است و مردم نیز رغبت زیادی به صنایع خودروسازی در این منطقه دارند .

معاون روابط کار وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه‌داد: دولت به‌عنوان سیاست‌گذار و بر اساس قانون کار، حفظ و صیانت از نیروی کار چه سرمایه انسانی یا مادی کشور را بر عهده دارد و در شورای‌عالی حفاظت فنی تلاش می‌کنیم که با دستورالعمل‌های ایمنی و تولید بسته‌های حمایتی از نیروی کار صیانت شود و شرایط ایمنی کار نیز بهتر گردد.

به گفته او حوزه تولید صنعت خودرو یک صنعت پایدار است که می‌تواند اشتغال خوبی ایجاد کند و خدمات خوبی به کشور ارائه دهد.

او خاطرنشان‌کرد: در استان کرمان سند هدف‌گذاری اشتغال انجام شده است و یکی از حوزه‌های مختلف اشتغال، حوزه روابط کار است که اگر رسیدگی به این حوزه خوب انجام نشود باعث ایجاد اختلاف بین کارفرما و کارگر می‌شود و ممکن است روند تولید را با مختل روبرو کند .

رعیتی فرد با اشاره به مشاغل سخت و زیان‌آور عنوان کرد: این مشاغل قانون و آیین‌نامه‌ای دارند و به لحاظ قانونی که در سال ۸۶ مصوب شده اگر کارگاهی سخت و زیان‌آور شناخته شد و کارگری در آن بازنشسته شود در مدت ۲ سال باید بهسازی و اصلاح انجام شود و عوامل آلاینده و زیان‌آور در آن کارگاه کاهش یابد .

او می‌گوید تلاش می‌کنیم عوامل و موضوعات سخت و زیان‌آور را به حداقل برسانیم؛ زیرا به علت بازنشستگی‌های پیش از موعد صندوق تأمین اجتماعی با مشکل مواجه می‌شود .

معاون روابط کار وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تصریح‌کرد: افرادی که می‌خواهند مشاغل سخت و زیان‌آور به‌حساب آیند باید تقاضای خود را به کمیته‌های ما در استان ارسال کنند و بعد از بررسی اگر شرایط لازم را داشته باشد تایید می‌شوند؛ ولی اگر شرایط سخت و زیان‌آور درآن‌واحد کاری برداشته شده باشد نمی‌توانیم آن فرد را جزو مشاغل سخت تأیید کنیم .

او توضیح‌داد: سال گذشته توانسته‌ایم با کمک اچ ای سی‌های صنایع مختلف و کمیته‌های حفاظت فنی درصد حوادث ناشی از کار در کشور ۱۴ درصد و حوادث فوتی ۱۱ درصد کاهش‌یافته است .

رعیتی فرد با اشاره به ساعت کاری صنایع خودروسازی و نبود تعطیلی که برخی کارگران گلایه دارند گفت: مقررات اشتغال در مناطق ویژه و آزاد با مقررات در مناطق سرزمینی فرق دارد و یکی از اهداف تشکیل مناطق ویژه اقتصادی توسط دولت تسهیل در کار است تا سرمایه‌گذار رغبت بیشتری برای کار تولید داشته باشد و باانگیزه بیشتری کار تولید را انجام دهد و در این مقررات مرخصی‌ها و تعطیلات تقلیل پیدا کرده است.

IMG 20230716 140758

طی حکمی محمد شهمرادی به‌عنوان سرپرست واحد کار منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم منصوب شد و معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از شرکت‌های خودروسازی کرمان موتور، مدیران خودرو و آرمان الکترونیک بازدید به عمل آمد و به صحبت‌ها و گلایه‌های برخی کارگران در خصوص مشاغل سخت و زیان‌آور در یکی از شرکت‌های خودروسازی گوش کرد.

کارگران گلایه داشتند که از سال ۷۹ به‌عنوان کارگر در یکی از شرکت‌های خودروسازی مشغول به کار شدند و تعدادی از همکاران آن‌ها جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شدند و بازنشسته شده‌اند؛ اما این افراد که حدود ۲۰ نفر بودند به دلیل قوانین موجود جزو مشاغل سخت به‌حساب نمی‌آیند که معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به آن‌ها گفت زمانی که عوامل زیان‌آور و آلاینده از واحد کاری حذف شده باشد افراد جزو مشاغل سخت محسوب نمی‌شوند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=106599
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.