جازموریان و ریگان در اولویت کنترل گردو غبار داخلی

ناصر حیدری پور، معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل ها و مراتع در حاشیه گردهمایی هماهنگی و هم اندیشی امور مراتع کشور در مشهد به ایرنا گفت که سطح کانون های تحت تاثیر فرسایش بادی در ایران 32 میلیون هکتار و کانون های بحرانی و فوق بحرانی هفت میلیون و 700 هزار هکتار است.

وی ادامه داد که ایران از نظر سطح کانون های فرسایش بادی دارای رتبه پنجم در منطقه است اما تحت تاثیر کانون های فرسایش بادی دیگر مناطق قرار دارد.

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل ها و مراتع گفت که هم اکنون در زمینه کانون های فرسایش بادی بحرانی در کشور چند اولویت داریم که شامل خوزستان، دشت سیستان، ارومیه و جنوب کرمان در جازموریان و ریگان بم است.

به گفته امین باقری، فرماندار ریگان ریزگردها و توفان شن 16روستای این شهرستان را خالی از سکنه کرده بود. باقری گفت که بیم آن می رود که در صورت تداوم این وضعیت تعداد دیگری از روستاهایی که هم اکنون در محاصره شن های روان قرار دارند نیز بر این تعداد افزوده شود.

از سویی دیگر منابع طبیعی کرمان خرداد ماه سال 95 اعلام کرد که منشأ ۲۵ درصد از گردوغبار کشور، توفان‌های جازموریان و شرق استان کرمان است.

این دو موضع قطعا در اولویت قرار گرفتن این دو منطقه برای کنترل گردو غبار کشور بی تاثیر نبوده است.

از سویی دیگر معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل ها گفت که سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برای کنترل کانون های بحران گرد و غبار تاثیر گذار بر ایران وارد عمل می شود.

حیدری پورا افزود: 70 تا 80 درصد منشا گرد و غبار در ایران منابع و کانون های خارجی است که در این زمینه همه کشورهای منطقه باید مشارکت کنند.

وی ادامه داد: در این راستا مسوولان فائو برای تهیه و تدوین سند همکاری منطقه ای در حوزه بیابان زدایی و بهره گیری از ظرفیت کشورهای منطقه در این زمینه، مهر ماه امسال به ایران سفر می کنند.

معاون سازمان جنگل ها و مراتع کشور گفت: با توجه به اینکه گرد و غبار موجود در ایران متاثر از کشورهای افغانستان، ترکمستان، عراق، سوریه و اردن است، مشارکت جدی کشورهای منطقه و مداخله یک سازمان بین المللی واسط برای مدیریت این وضعیت ضرورتی بود که با موافقت فائو محقق شد.

شاید سفر فائو به ایران برای کنترل کانون های گردو غبار کشور موجب شود که این سازمان در بحث کنترل ریزگردهای تالاب جازموریان و ریگان ورود کند و اقدامات عملی در این خصوص صورت گیرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19619
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.