وضعیت این روزهای خانه شهر؛ فراموشی پس از ثبت ملی

هنوز صندلی هایی که قبل از ثبت ملی برای تخریب این بنا از جا کنده شده بود، در وسط سالن اجتماعات خانه شهر به حال خود رها هستند. در اطراف خانه شهر هم پوششی که ایجاد شده بود تا ساختمان در حال ساخت استانداری دیده نشود، همچنان پابرجاست.

این در حالی است که 9 مرداد امسال نامه ثبت ملی خانه شهر به استانداری کرمان ابلاغ شد. اما به نظر می رسد ثبت ملی این بنا نه تنها وضعیت خانه شهر را بهتر نکرده که بدتر هم کرده.

در حالی که قبل از ثبت ملی، پویش های مردمی مختلفی برای جلوگیری از تخریب خانه شهر شکل گرفته بود و فشار همین پویش ها بود که جلوی تخریب را گرفت، پس از ثبت ملی به طور طبیعی این پویش ها که به هدف خود رسیده بودند، فعالیت خود را متوقف کردند و عملا خانه شهر در پیچ فراموشی قرار گرفته.

توپ در زمین شهرداری و شورا

محمود وفایی، مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان در خصوص وضعیت این روزهای خانه شهر به «کرمان نو» می گوید که قبل از ثبت ملی هم این بنا نیاز به مرمت و بازسازی داشت و نیاز خانه شهر به مرمت هر روز بیشتر از قبل می شود.

وی با بیان اینکه باید فکری به حال ورودی ساختمان جدید استانداری شود، اضافه می کند که میراث فرهنگی متولی خانه شهر نیست و شورای شهر و شهرداری کرمان در این زمینه مسوول هستند.

شورا کتبا ثبت ملی را ابلاغ کند

در همین حال رامین ارجمند، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر کرمان در نشست اخیر این شورا گفت که از روحی، معاونت اداره کل میراث فرهنگی خواستیم که ثبت ملی این بنا را به صورت کتبی به شورا اعلام کند تا برای اقدامات عملیاتی در این خصوص برنامه ریزی کنیم.

تشکیل کارگروه مشترک

محمد فرشاد، رییس شورای شهر کرمان هم در این خصوص به «کرمان نو» می گوید که شورای شهر و شهرداری باید با همکاری میراث فرهنگی برای مقاوم سازی و بهسازی خانه شهر کار کارشناسی انجام دهند.

وی از تشکیل کارگروه مشترک شهرداری، شورای شهر و میراث فرهنگی در این خصوص خبر می دهد و اضافه می کند که شورا به تنهایی در این امر تصمیم نمی گیرد.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=14915
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.