کیمیا علیزاده با چه بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کند؟

کیمیا علیزاده بانوی تکواندوی ایران که کمی قبل با وجود مصدومیت موفق به کسب مدال نقره جهان شده بود بعد از بازگشت به کشور راهی بیمارستان شد. علت بستری شدن کیمیا سندرم گیلن باره بود. امروز از بیمارستان مرخص شد. برای شناخت بیشتر بیماری کیمیا علیزاده با یک متخصص ارتوپدی گفت و گو کردم.
یوسف امینی زاده به کرمان نو گفت که سندرم گیلن باره بیماری است که از طریق سیستم ایمنی بدن

photo 2017 07 17 22 19 54
دکتر یوسف امینی زاده متخصص ارتوپدی

اعمال اثر می کند . به این صورت که عامل ایجاد بیماری یک عفونت است، عمدتا عفونت های ویروسی. هر نوع ویروسی می تواند باشد. ویروسهایی که عوارضی مثل بیماری های تنفسی و گوارشی می دهد. یک ویروس خاص نیست. ویروس هایی که بیماری های روتین را در افراد ایجاد می کنند عامل ایجاد بیماری هستند. نحوه ایجاد بیماری هم به این صورت است که فرد مبتلا می شود به یک ویروس و معمولا ۳هفته بعد دچار بیماری گیلن باره می شود. مکانیسم بیماری گیلن باره هم به این صورت است که وقتی ویروس وارد بدن میشود سیستم ایمنی بدن بر علیه ویروس شروع به ساخت آنتی بادی می کند تا ویروس را از بین ببرد حالا در یک سری از افراد این آنتی بادی ها بر علیه یک سری از اجزای طبیعی بدن واکنش نشان می دهند. به عنوان مثال در بیماری گیلن باره آنتی بادی ها بر علیه اعصاب وارد عمل می شوند عصب های دست و پا را در گیر می کنند. یک درصدی هم احتمال دارد که اعصاب ناحیه سر و صورت و قفسه سینه را درگیر کند. وقتی که عصب درگیر شد ضعیف می شود و عضلاتی هم که از آن عصب دهی می شوند، ضعیف می شوند.

دکتر امینی زاده افزود که اولین علائم بیماری احساس ضعف در دست و پا است. بیمار نمی تواند درست راه برود در مراحل پیشرفته تر ممکنه بلع فرد مشکل پیدا کند حرکات چشم او مشکل پیدا کند. این بیماری حتما باید در بیمارستان درمان شود چون ممکن است عضلات قفسه سینه فرد درگیر شوند و تنفس فرد مشکل پیدا کند و به مرگ بیمار بینجامد علت بستری این مسئله است. حتی ممکن است که روی عضلات قلب جداره عروق و … تاثیر بگذارد.
شاید برای مخاطبان سایت شما جالب باشد که چرا نام این بیماری گیلن باره است اسم بیماری در حقیقت از اسم دو پزشک که برای اولین بار آن را معرفی کردند اقتباس شده دکتر گیلن و دکتر باره. این بیماری طی قرن اخیر شناخته شده است.
وی ادامه داد که جزء اصلی درمان مراقبت است که عوارض بیماری باعث مرگ بیمار نشود.
یعنی فشار خونش خیلی بالا و پایین نشه، تنفسش مشکل پیدا نکند، به همین دلیل باید بستری و تحت نظر باشد. برای درمان از دارویی به اسم ایمنو گلبولین داخل وریدی (IVIG ) استفاده می شود، اما صد درصد نیست و به عنوان درمان قطعی برای این بیماری نیست. اما دیده شده کسانی که این درمان را گرفتند زودتر بهبود پیدا کردند. درمان های حمایتی هم برای عوارض جانبی استفاده می شود. جزء مهم درمان بازتوانی است. یعنی دوره بیماری که در بیمارستان گذشت برای بیمار کاردرمانی و فیزیوتراپی انجام می شود. روند درمان این بیماری گاهی تا چندین ماه هم تا درمان کامل طول میکشد. بین ۸۰-۷۰ درصد از بیماران بهبودی کامل پیدا می کنند. ۳۰-۲۰درصد ممکنه بصورت مادام العمر درجاتی از ضعف عضلاتی در بدنشان باقی بماند و به حالت نرمال اولیه برنگردند . درصد بسیار ناچیزی از بیماران هم می میرند علتش هم این است که عضلات دستگاه تنفسی ضعیف میشه یا تحت درمان قرار نمی گیرند.
دکتر امینی زاده در مورد امکان بازگشت علیزاده به میادین ورزشی گفت اینکه این بیمار بتواند به ورزش حرفه ای برگردد، بعد از چندین ماه که کاردرمانی و فیزیوتراپی خوب انجام دهد می تواند برگردد. با توجه به شرایط و اخباری که پیگیری کردم بیماریش تحت کنترل است. به هیچ عنوان خطر مرگ وجود ندارد. امیدواریم که جز اون ۸۰-۷۰درصد باشه و به زندگی نرمال خود برگردد.
سرمربی تیم‌ ‌ملی تکواندو بانوان به ایسنا گفته به‌ هر حال او حداقل یک سال بر روی شیاپ چانگ نخواهد رفت. علیزاده به دلیل سال‌ها حضور در اردوی تیم‌ ‌ملی نیاز به استراحت دارد. حتی اگر بر روی پای او جراحی صورت بگیرد یا نیازی به جراحی نباشد، یک سال او را در اردوها نخواهیم دید. به نظرم در این یک سال او می‌تواند هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی دوباره خود را آماده مبارزه کند.
کیمیا علیزاده متولد ۱۹ تیر ۱۳۷۷در کرج است او در بازی های المپیک ریو ۲۰۱۶ در رشته تکواندو موفق به کسب مدال برنز شد، نخستین زن ایرانی است که توانسته در بازی های المپیک مدال کسب کند. او همچینین جوان ترین مدال آور تاریخ ایران در ادوار المپیک است که در ۱۸سالگی توانست برنده مدال المپیک شود.
پس از المپیک کیمیا راهی مسابقات جهانی تکواندو شد. فدراسیون جهانی تکواندو او را به عنوان پرچمدار بیست و سومین دوره رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۷ انتخاب کرد.
علیزاده ۹تیر ۹۶ در این دوره از بازی ها موفق به کسب مدال نقره شد. این اولین بار بود که یک نفر از اعضای تیم تکواندوی زنان ایران در مسابقات جهانی به فینال می رسید.
پزشکان گفتند که بدن کیمیا آسیب دیده است و باید جراحی شود. بیشتر آسیب ها مربوط به قبل از مسابقات کره جنوبی است. او با وجود آسیب دیدگی تلاش زیادی کرد و در مسابقات ماند. سرمربی کیمیا گفته بتدریج آسیب های او جدی تر شد اما با پشتکار و تلاش موفق به کسب مدال نقره شد.
امیدواریم هر چه زودتر شاهد سلامتی کامل و بازگشت بانوی تکواندوی ایران به مسابقات باشیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=12413
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.