تخصص حلقه گمشده روابط عمومی های جنوب

الهام پی پر/ کرمان نو

مسلم مروجی رییس سازمان صمت جنوب کرمان گفت:«اصل هرسازمان، اداره و نهادی یک روابط عمومی قوی است زیرا این شخص می‌تواند کارهای کوچک را هم بولد کند و در برخی جاها نیز توان کاری بالاست اما به د لیل نداشتن تخصص روابط‌عمومی این فعالیت‌ها نادیده گرفته می‌شود و اهمیت روابط‌عمومی مشخص است.»

وی تصریح کرد:«از روز اول که وارد اداره شدم به مسوول روابط‌عمومی تاکید کردم هر دوره و کلاسی را که فکر می‌کند نیاز است شرکت کند برود و خودم برای رشد فردی که در روابط‌عمومی اداره داریم تمام راه‌ها را باز گذاشتیم و نظرم این است باید به افراد مدتی فرصت داد که ببینیم این آموزش‌ها بازخوردی داشته یا نه.»

وی اضافه کرد:« روابط‌عمومی باید بزرگ باشد زیرا قلب سازمان است به ویژه سازمان‌های خدماتی مانند ما که هر کاری می‌کنیم در زمینه تنظیم بازار، اشتغال و دیگر حوزه‌ها که مردم دنبال می‌کنند فردی شاخص باید این کارها را پیش ببرد، برخی خلاق هستند و کارها را پیش می‌برند و خودکار تولید خبر می‌کند و نیاز به این ندارد که رییس اداره از او درخواست کند، در جلسات شورای اداری که داشتیم همیشه روابط‌عمومی در جلسات حضور داشته و در اولین جلسه‌ای که گرفتیم یکی از مصوبات این بود همه معاونان و روسای ادارات ملزم هستند هر هفته باید یک خبر داشته باشند.»

شهردار زمانی موفق است که روابط عمومی فعالی داشته باشد

وزیری رییس شورای شهر کهنوج گفت:«روابط‌عمومی شهرداری و شورای شهر این شهر مشترک است.»وی افزود:«ما به شهردار گفتیم که زمانی موفق است که روابط‌عمومی قوی در اختیار داشته باشد اکنون هم یک مشاور رسانه‌ای را در کنار خود دارد ، البته اعتقاد من این است خبرنگارها با شهرداری و شورای شهر ارتباط داشته باشند و نقد کنند و راهکار بدهند، شهردار البته به دلیل کار زیاد وقت کافی در اختیار ندارد و وظیفه روابط‌عمومی است که این بار را به دوش بکشد.»

روابط‌ عمومی‌مان نیاز به تقویت دارد

انجم‌شعاع مدیر شرکت توزیع برق جیرفت می‌گوید:«روابط‌عمومی در این نهاد نیاز به تقویت دارد، همکاران ما در این بخش از تخصص کافی برخوردار نیستند قبلا یک کارشناس غیرخبره در این بخش حضور داشت و اکنون یکی دیگر از پرسنل این کار وظیفه را برعهده دارد که نیاز به تقویت دارد.»

وی تصریح کرد:«اکنون بیشتر می‌شود گفت یک نیروی اجرایی در این بخش داریم تا حرفه‌ای، تاکنون آقای رضوی در مرکز استان تمامی کارهای مربوط به این بخش را انجام می‌داد ولی احتمال دارد تغییراتی شکل بگیرد و مسوولیت به خود شهرستان‌ها واگذار شود که نیاز دارد اداره شهرستان نیروهای این بخش را تقویت کند البته مسوول این بخش در اداره کارشناسی است که در بخش طراحی فعالیت دارد و اجبارا بار این بخش را نیز بر دوش می‌کشد.»

روابط‌ عمومی‌ باید به‌روز باشد

قانعی‌فرد معاون سیاسی فرمانداری کهنوج هم می‌گوید:«روابط‌عمومی نبض تپنده یک سیستم و پل ارتباطی بین مردم و دولت است و اگر به این حلقه مفقوده توجه نشود قطعا اعتمادبین مردم و مسوولان کمرنگ شده و همه تلاش‌ها ابتر می‌ماند بهترین راه این است روابط‌عمومی جایگاه خود را پیدا کند.»

وی تصریح کرد:« اخبار یک سیستم و اداره اگر به خوبی منتشرشود نشان دهنده زحمات و دانش روابط‌عمومی است. روابط‌عمومی فرمانداری نیاز دارد خودش را به روز کند زیرا این می‌تواند به انتشار صحیح اخبار کمک کند و نگاه مخاطب را به یک خبر عوض کند. تمام تلاش ما این است در همه ابعاد به مسوول روابط‌عمومی فرمانداری کمک کنیم تا در این بحث بهتر دیده شود.»

اخلاق در روابط‌ عمومی

فرامرزپور مدیر روابط‌عمومی اداره کل منابع‌طبیعی جنوب کرمان می‌گوید:«روابط‌عمومی در هر سازمانی سامانه برقراری ارتباط موثر مدیریت آن سازمان با دیگر بخش‌های درونی و بیرونی است.»

وی افزود:«روابط‌عمومی ابزار دوگانه‌ای است که از یک سو باعث آگاهی مدیران از محیط پیرامون آنها و از سویی دیگر باعث انعکاس فعالیت آنها به مخاطب می‌شود.فعالیت‌های این حوزه همیشه ارتباط دوسویه است و در ارتباطات آن اصل بر تفاهم است،نکته دیگر اتکا به تحقیق به معنای واقعی کلمه است زیرا این امکان را برای سازمان به وجود می‌آورد که تصمیم‌سازی را در بهترین جهت هدایت کند.»

فرامرزپور اضافه کرد:«اخلاق در روابط‌عمومی نکته مهم دیگری است هرچند رویکرد استفاده از روابط‌عمومی سنتی استفاده از این واحد ابزاری برای تبلیغ محسوب می‌شود اما جایگاه علمی این مجموعه نه تبلیغ بلکه تبیین جایگاه سامانه در جامعه و تعیین فعالیت‌های درون سامانه برای مدیریت است، پایبندی به اخلاق از لحاظ فنی و حرفه‌ای مهم است زیرا در غیر این صورت سامانه مورد نظر در پی رفع نواقص خود بر نخواهد آمد.»

علاف‌‌ترین‌ها به روابط‌ عمومی می‌روند!

بهروز محمدی مسوول روابط‌عمومی اصناف جیرفت می‌گوید:«متاسفانه معنی روابط‌عمومی در جنوب را نه اکثر مدیران می‌فهمند نه روابط‌عمومی‌ها.»

وی افزود:«متاسفانه روابط‌عمومی برای مدیران جایگاهی ندارد و در اکثر ادارات علاف‌ترین و بیکارترین کارمندان را در بخش روابط‌عمومی به کار می‌گیرند حتی برخی از روابط‌عمومی‌ها اسم خبرگزاری‌های رسمی کشور را بلد نیستند و بخاطر دارم چندوقت پیش یکی از این دوستان نامه‌ای را برای شرکت در یک جلسه برایم ارسال کرده بود و در آن نامه از من به عنوان«ایسنا محمدی»اسم برده بود این فاجعه است که یک مدیر روابط‌عمومی نمی‌داند ایسنا نام یک خبرگزاری مطرح کشور است نه نام یک فرد. اکثر روابط‌عمومی‌ها حتی یک خبر ساده را قادر نیستند تنظیم کنند چطور توقع داریم بتوانند نقش یک مشاور را برعهده داشته باشند.مسوول روابط‌عمومی که اسم خود را انتهای یک خبر صد کلمه‌ای به‌عنوان تنظیم‌کننده خبر می‌نویسد گویای ناتوانی‌ خود در این بخش است و باید آموزش ببیند. مردم حتی از اینکه در یک ادارات چه می‌گذرد بی‌خبر هستند و این نشان از بی‌سوادی مسوولان روابط‌عمومی ادارات دارد که فکر می‌کنند باید در ابتدای یک جلسه حضور داشته باشند و پس از خوانده شدن قرآن و شروع جلسه آنجا را ترک کنند.»

عدم وجود تخصص و تجهیزات در روابط‌عمومی ادارات

مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمان می‌گوید:«روابط‌عمومی‌ها وظیفه دارند ارتباط بین خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را با مدیران و سایر مسوولان در سازمان تسهیل کنند و در واقع یک تسهیل‌گر ارتباطی با رسانه‌ها باشند زیرا آن‌ها برای تهیه گزارش نیازمند این هستند که به سطوح مختلف دسترسی داشته باشند.»

مشاور رسانه‌ای استاندار کرمان افزود:« روابط‌عمومی‌ها به استقلال حرفه‌ای رسانه‌ها در تهیه گزارش‌ها احترام بگذارند و رسانه‌ها نیز باید شرایط روابط‌عمومی را درک کنند و در یک وضعیت تعاملی در کنار هم به جریان اطلاع‌رسانی سالم، به‌هنگام و جامع کمک کنند.»

وی با بیان اینکه در مجموع وضعیت اطلاع رسانی روابط عمومی‌های دستگاه های دولتی را در سطح بسیار خوبی نمی توان توصیف کرد افزود: «نتایج یکی از پژوهش‌های انجام شده در حوزه روابط عمومی فرمانداری‌های استان نشان می‌دهد که در برخی از فرمانداری‌ها و ادارات روابط‌عمومی‌ها چند مسوولیتی و یا از تحصیلات تخصصی و تجهیزات در این حوزه برخوردار نیستند و در این شرایط نباید انتظار داشت که خروجی کار آن ها در حوزه روابط عمومی مطلوب باشد.»

تقی زاده با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از مدیران ، روابط‌عمومی‌ها را فقط یک ابزار برای انتشار اخبار می‌دانند گفت:« امروز با یک سردرگمی در روابط عمومی روبرو هستیم و یک اطلاع رسانی ناقص که صرفاً حول محور مدیران شکل می گیرد که این امر مخاطب را برای گرفتن اطلاعات دچار بی میلی می‌کند روابط‌عمومی‌ها باید اطلاعات مورد نیاز مردم را منتشر کنند تا مخاطبان در نبود اطلاعات صحیح دچار ابهام نشوند. در برخی از دستگاه‌های اجرایی به اطلاعات کلی پرداخته می‌شود در حالی که مردم به اطلاعات ریز نیاز دارند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

81 ÷ = 27