یک سال و نیم بعد از دستور ریاست‌جمهوری صورت گرفت


اختصاص بودجه مطالعات سیل‌بند جنوب از اعتبارات استانی

یک سال و نیم بعد از سفر ریاست‌جمهوری به مناطق سیل‌زده جنوب و دستور تکمیل سیل‌بند خرم، معاون امور عمرانی استاندار از تخصیص اعتبار استانی برای اتمام طرح مطالعاتی سیل‌بند جنوب خبر داد.

به گزارش کرمان‌نو، سیل‌بند «خرم» در سال‌های ۵۲ و ۵۳ در شرق شهرستان جیرفت احداث شد. قرار بود این سیل‌بند تا جازموریان ادامه پیدا کند، تا در آینده دیگر شاهد وقوع چنین سیلاب‌هایی در جنوب استان کرمان نباشیم. ۳۰ سال قبل اما پروژه در همان مقطع جیرفت و عنبرآباد ماند و دیگرکسی سراغی از آن نگرفت.

تکرار سیلاب‌ها در سال‌های ۹۶ و ۹۷ در مناطق جنوبی و به‌ویژه در منطقه رودبار جنوب باعث شد تا این پرونده توسط محمدجواد فدایی استاندار وقت کرمان باز شود. پیشنهاد تکمیل این سیل‌بند بعد از سیل سال ۹۸ مطرح و توافق شد تا با کمک قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا پهنه سیلابی جنوب استان کنترل شود. مدیرکل منابع طبیعی جنوب استان گفته بود که، ۴۵۰ کیلومتر رودخانه در شهرستان رودبار جنوب وجود دارد و تکمیل سیل‌بند خرّم، ۱۰۰ پارچه آبادی و روستا و ۶۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی منطقه را در برابر سیلاب حفاظت می‌کند.
این توافق اما روی زمین ماند. محمدجواد فدایی استاندار وقت کرمان بعد از سیلاب فروردین ۹۹ در حاشیه نشست ویدئوکنفرانس با رئیس‌جمهور درباره وضعیت سیل در جنوب و شرق استان کرمان بار دیگر به تکمیل این سیلاب تأکید کرده بود. او گفته بود: «باتوجه‌به اینکه این پروژه سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب به سفره‌های آب زیرزمینی تغذیه می‌کند و این تغذیه خود سبب صرفه‌جویی در هزینه ۲.۵ میلیارددلاری شیرین‌کردن آب دریا و انتقال آب به این منطقه خواهد شد؛ درخواست تکمیل این پروژه را در این نشست ویدئوکنفرانس به رئیس‌جمهور ارائه کردیم.»
تخمین تیم پژوهشی برای تکمیل این پروژه هزار میلیارد تومان بود. اعتباری که فدایی حتی پیشنهاد داده بود از منبع درآمد معادن تأمین شود.
اجرای تفاهم‌نامه سیل‌بند خرم با قرارگاه خاتم‌الانبیا اما میسر نشد تا بار دیگر در مهرماه از هزینه ۲ هزار میلیارد تومان آن بگویند. مصطفی موسوی آیت‌اللهی، معاون عمرانی استاندار کرمان در ۱۰ مهرماه ۱۴۰۰ از هزینه دو هزار میلیاردتومانی برای تکمیل این سیل‌بند خبر دهد. حالا اما بعد از یک سال و نیم از سیلاب دی‌ماه ۱۴۰۰ و دستور اکید ریاست‌جمهوری به تکمیل این سیل‌بندی معاون استاندار از اختصاص هزینه برای مطالعات این سیل‌بند خبرداده است.
به گفته معاون امور عمرانی استانداری کرمان، اعتبار لازم برای اتمام طرح مطالعاتی سیل‌بند جنوب از طریق استان انجام می‌شود و نقشه‌های تکمیل شده در اختیار سپاه قرار می‌گیرد تا برآورد هزینه‌های اجرا اعلام شود. 
به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری کرمان، معاون عمرانی استاندار کرمان روز یکشنبه از تشکیل نشستی به‌منظور پیگیری وضعیت سیل‌بند جنوب و نقاط حادثه‌خیز استان کرمان در برابر سیل خبر داد و اظهار داشت: نشستی با حضور مدیرکل بحران، مدیرعامل آب منطقه‌ای، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، نماینده سپاه و مشاوران طرح برگزار شد.
به گفته سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی در نشستی که با حضور مدیرکل بحران، مدیرعامل آب منطقه‌ای، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، نماینده سپاه و مشاوران طرح برگزار شده مقرر شد با تشکیل کمیته‌ای مشترک از اداره بحران استانداری، آب منطقه‌ای، سپاه و مشاور برای تعیین نقاط بحرانی در معرض سیل و اصلاح آنها با تأمین بودجه انجام شود.
معاون عمرانی استاندار کرمان با اشاره به توافق انجام شده با سپاه نیز گفت: معادل بودجه تخصیص‌داده‌شده توسط استان، سپاه برای اجرای طرح‌ها، هزینه خواهد کرد.
لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=109767
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.