استاندار در شورای برنامه‌ریزی استان مطرح کرد؛


۶ کشور برای هدف صادراتی استان مشخص شود

استاندار کرمان خواستار شناسایی پنج یا ۶ کشور هدف برای صادرات کالاهای استان کرمان به این کشورها شد.

به گزارش کرمان‌نو، محمدمهدی فداکار استاندار کرمان بعدازظهر امروز شنبه ۹ دی‌ماه جاری در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اظهار داشت: تولیدات معدنی و محصولات کشاورزی ازجمله پسته جزو صادرات اصلی استان کرمان است.
او گفت: ارز حاصل از صادرات باید به کشور برگردد و برگشت ارز و تعهد ارزی، قانون است که باید رعایت شود.
استاندار کرمان عنوان کرد: پنج یا ۶ کشور هدف و کالاهای صادراتی مناسب برای این کشورها شناسایی شود تا صادرات محصولات استان کرمان به این کشورها انجام شود.

صادرات کرمان ارزش‌افزوده خوبی ندارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز در سخنانی با اشاره به اینکه صادرات کرمان نیازمند بازمهندسی است، اظهار داشت: ارزش صادرات از استان کرمان برابر با یک هزار و ۵۲ دلار به‌ازای هر کامیون و ارزش واردات هم ۱۰ هزار دلار است.
سید مهدی طبیب‌زاده ادامه داد: صادرات استان کرمان شامل مواد خام، محصولات کشاورزی و بخشی هم مربوط به صنایع است و صادرات استان کرمان باوجوداینکه رقم خوبی نسبت به میانگین کشوری دارد؛ اما ارزش‌افزوده خوبی ندارد.
او ابراز داشت: در زمینه تنوع بازار، تعدد صادرکننده و نوع محصول باید به سمت تنوع‌بخشی بازار و محصولات و افزایش ارزش‌افزوده برویم.

او بیان کرد: ارزش هر کامیون کالای صادراتی استان کرمان حدود ۱۰۵۲ دلار و واردات حدود ۱۰ هزار دلار است؛ لذا صادرات استان کرمان ارزش‌افزوده بالایی ندارد و باید به سمت تنوع‌بخشی بازار و کالا و افزایش ارزش‌افزوده سوق یابد.
هند و پاکستان به دنبال محصولات صادراتی کرمان هستند
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان نیز در جلسه شورای برنامه‌ریزی گفت: جلساتی با رایزن‌های بازرگانی بعضی از کشورها ازجمله چین، قطر و لبنان برای صادرات محصولات استان کرمان انجام داده‌ایم.
امیر حسن‌زاده با اشاره به سفر کاری خود به هند طی روزهای گذشته بیان داشت: معاون اتاق بازرگانی هندوستان به کرمان سفر می‌کند و این در شرایطی است که هندی‌ها خواستار محصولات صادراتی استان کرمان ازجمله خرما و پسته هستند.
او با بیان اینکه دعوت از تجار و بازرگانان بعضی از کشورها به استان کرمان را در دستور کار داریم، ابراز داشت: پاکستان نیز بازار هدف خوبی برای محصولات صادراتی استان کرمان است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=112977
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.