کلنگ‌زنی مسجد سرگرد سخایی

به گزارش مهر وزیر اطلاعات در آیین کلنگ‌زنی این مسجد که با حضور استاندار کرمان، معاون سیاسی امنیتی استاندار، شهردار کرمان و جمعی از مدیران شهری برگزار شد،با اشاره به ساخت مسجد سرگردسخایی در مسیر بزرگ‌راه شرقی شهر کرمان گفت: اگر مسجد مورد استفاده‌ بیشتری قرار گیرد، ثواب زیادی خواهد داشت؛ بنابراین، ثواب بنا کردن مسجد در گذرگاه عمومی افزون‌تر است.

سید محمود سخایی کاشانی معروف به سرگرد محمود سخایی متولد ۱۲۹۸ در کاشان بود. او که از جانب محمد مصدق، به‌عنوان فرمانده شهربانی کرمان منصوب شده بود و در همان مدت کوتاهی که در این سمت مشغول به فعالیت بود، آزادی‌خواهی خود را نشان داد و همین موضوع خشم فرمانده لشکر کرمان که از طرف‌داران شاه بود را برانگیخت.

سرگردسخایی در روز ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که کودتای ننگین ۲۸ مرداد شکل گرفت، با اینکه از اوضاع کشور کاملأ آگاه بود، راننده‌ خود را مرخص کرد و پیاده به محل کارش رفت و حتی در برابر افرادی که با تحریک برخی سیاسیونِ مخالف مصدق و فرمانده لشکر کرمان، قصد کشتن او را داشتند، سخنرانی کرد و از آن‌ها خواست تن به پذیرش کودتا ندهند.

پس از این‌که درخواست فرمانده لشکر کرمان برای توبه از گذشته و ابراز ارادت به شاه از سوی سرگرد سخایی رد شد، در یک برنامه‌ از پیش تعیین شده، چاقوکشان و عده‌ای از گروهبان‌های طرف‌دار شاه، به سرگرد سخایی حمله و او را از اتاق فرمانده لشکر به پایین پرتاب کردند و در حالی‌که هنوز زنده بود، فرمانده لشکر شاهنشاهی با خودروی نظامی خود از روی او رد شد.

جماعت حامی کودتای آمریکا که شعار «زنده باد شاه» سر می‌دادند، او را تا میدان شهر (مشتاقیه فعلی) بر زمین کشیدند و بر تیری چوبی آویزان کردند.

آن روز مردم از ترس ارتشیان و قداره‌به‌دستان پهلوی نتوانستند او را رهایی دهند، اما شب‌هنگام پیرمردی به خود جرأت داد تا جسد او را پس از غسل دادن در قبرستان «سید حسین» کرمان به خاک بسپارد.

در تهران و برخی شهرهای ایران خیابانی به نام او نام‌گذاری شده است.

بر سنگ قبر سرگرد سخایی نوشته شده بود: مقبره سرگرد سید محمود سخایی سرباز شهید نهضت ملی ایران، رییس شهربانی منتخب دکتر مصدق در استان کرمان که در کودتای خائنانه‌ ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به‌دست عمال جنایت‌کار شاه به شهادت رسید

هم‌اکنون، شهرداری کرمان به پاس ایستادگیِ سرگردسخایی در مقابل رژیم ستم‌شاهی، اقدام به ساخت مسجدی در حوالی مدفن وی کرده که امروز با حضور وزیر اطلاعات، عملیات ساخت این مسجد آغاز شد.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11918
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.